Jan Ryska, český violoncellista. Po studiích v Praze, Salt Lake City, Paříži a Vídni v roce 2012 trvale zakotvil v orchestru Vídeňské Státní Opery a spolu s Vídeňskou filharmonií má možnost spolupracovat s nejznámějšími dirigenty a sólisty současnosti a vystupovat na pódiích nejprestižnějších koncertních sálů v Evropě, Americe, Asii a Austrálii. Kromě toho je i violoncellistou STRATOS QUARTETTU, se kterým vyhrál řadu významných mezinárodních soutěží.
Tento skvělý soubor uslyšíme dne 12. října v Horácké Galerii v Novém Městě na Moravě na zahajovacím koncertě mistrovské sezóny s názvem PÓDIUM NMNM, kterou pořádá spolek Novocantus.
Pane Rysko, stejně jako vysočinský rodák Bohuslav Martinů, na jehož dílo je koncertní řada zaměřena, jste odešel do zahraničí, abyste mohl naplno uplatnit své schopnosti a talent. Stejně tak v historii učinili Jan Dismas Zelenka, Josef Mysliveček, František a Jiří Bendové a mnozí další. Proč tomu tak bylo a je?
Obávám se, že detailní rozbor důvodů by sám o sobě stačil na doktorandskou práci a jsou jistě povolanější, kteří by o tomto tématu mohli hodiny vyprávět. Z mého pohledu se jednalo o kombinaci celkové politicko-kulturní situace a osobních pohnutek, které tyto významné hudební osobnosti, a vlastně i mne, přiměly k odchodu do zahraničí. Přeci jen, jako umělec máte určité vnitřní nutkání oslovit co nejvíce lidí, kteří se o hudbu na nejvyšší úrovni zajímají. A k tomu byly podmínky v kulturních centrech Itálie, Německa, či v Paříži a Vídni vždy znatelně lepší. Dnes, v době takřka totální globalizace je sice možné díky internetu téměř cokoliv, avšak stálé a vzdělané publikum „z masa a kostí“, které se těší na každý váš koncert, nelze ničím nahradit.
Rozumím tomu tak, že ideální podmínky pro interprety, jejich absolutní profesionalita a v neposlední řadě promyšlená dramaturgie ze strany pořadatelů jsou nezbytnými aspekty kvality koncertního života pro obě zúčastněné strany, jak pro umělce, tak pro publikum?
Zajisté! Jako všude se i zde mohou najít výjimky, kdy kupříkladu jedna spontánní událost vytvoří pro publikum krásný umělecký zážitek. Z dlouhodobého hlediska je však důkladná profesionální příprava ze strany umělce i pořadatele naprosto nezbytná.
PÓDIUM NMNM toto vše podle Vás splňuje? Zřejmě ano, protože jste i při Vaší extrémní zaměstnanosti svolil k účinkování dokonce na dvou koncertech!
Prvotní komunikace s realizačním týmem PÓDIA NMNM mě velmi příjemně překvapila. Není u nás úplně obvyklé, aby ve městě s deseti tisíci obyvateli pár nadšenců organizovalo ve svém volném čase a bez jakýchkoliv nároků na finanční odměnu koncertní sezónu na úrovni, která je obvyklá v tradičních kulturních centrech ve světě. A to jen z důvodu ukázat českému publiku komorní hudbu na co možná nejvyšší úrovni. V praxi nejde jen o to pozvat umělce, zaplatit jim a oni odehrají koncert. To by mělo být vyvrcholením celé řady dobře odvedených „maličkostí“, ze kterých se skládá dokonalý celek. Jen pouhý pohled do propagační brožury a způsob jejího zpracování nám napovídá, že tady je to skutečně myšleno vážně. Pečlivost, s jakou je sezóna prezentována, bývá pro interprety mnohdy více motivující než finanční ohodnocení. Měl jsem tu čest a možnost spolupracovat s velkým množstvím pořadatelů z různých koutů světa. Avšak pokaždé, když narazíte na někoho, kdo má vytýčenu nejvyšší úroveň, jako v tomto případě, snažíte se odevzdat naprosté maximum. Nejen
pro partnera – pořadatele, ale především pro publikum, o které zde jde v první řadě.
—
Rozhovor vyšel ve zpravodaji Novoměstsko.